Wednesday, June 16, 2010

::::TEKANAN@STRESS:::

Aku dalam tekanankah? Eeemmm....lama aku berfikir...merenung.... menyedari terdapat simpton sakit belakang, pening, gelisah, cepat marah....YA, aku mmg tertekan!!!! Permulaan minggu yang dipenuhi dengan exam untuk tujuan kenaikan pangkat nih benar2 menguji....Bukan sedikit beban yang ditanggung semasa menjawab exam tersebut...lebih membebankan lagi apabila tipisnya keyakinan dan bekunya otak menghambat diri dan waktu yang berputar terlampau cepat dipersalahkan!! Wajarkah? Entah...ya la kot...aku cuba untuk mencari punca semua untuk semua kekalutan ini...paling tidak, aku ada sebab dan jawapan untuk setiap yg berlaku.....cuba utk tidak rasa terperangkap sebenarnya..... 

 Image result for stress pictures


Aku mengaku, penilaian itu penting sebagai kayu ukur kepada kemampuan kita...yang menyebabkan tekanan itu wujud apabila persediaan mental dan fizikal tidak bahkan kurang dilakukan....Aaarrrggghhh....memikirkan soalan dan tentunya jawapan yang telah ku jawab dalam kertas jawapan tadi banyak mengundang kecewa di hati...Exam kali nih agak sukar, mungkin! Aku tidak mahu berfikir untuk kembali megulangi proses yang sama tahun hadapan....Tidak!!! Lulus atau gagal, aku tidak akan mengulanginya lagi...
Di saat tekanan membelenggu diri aku cuba untuk menghiburkan perasaan sendiri...seingat aku, hampir 4bulan lepas (pada ketika kandunganku tidak menjadi...) aku mengalih perhatian dengan menghadiahkan diri sendiri dengan buy a latest edition of bonia watch...it not too expensive...kira affordable la...mampu milik....(time tu niat nak window shopping di Pacific jer).....dan lagi 1, aku juga buat rambut!! ahaks....dah jd mcm rambut amoi or nyonya nak sambut CNY...Setidak-tidaknya aku kembalikan keceriaan yg tiba2 pudar tu.....Buat pertama kali, aku merasakan akulah mama (dlm ertikata adanya persamaan dan perkongsian gen dengan anak2ku...)....kepada along & baby kerana mereka berdua berambut kerinting....gembiranya aku......

 Image result for stress pictures


Setiap daripada kita (manusia) pastinya mempunyai cara tersendiri untuk mengatasi tekanan...paling bagus apabila kita cuba menyelesaikannya... ada juga mengambil pendekatan untuk cuba menggelakkannya...Aku? Pada aku tekanan adalah suatu yg menyedihkan....yang terpaksa ditanggung...ada ketika aku cuba untuk selesaikan dengan mencari punca dan sebabnya....tetapi, for sure dalam banyak kedaan aku try to aviod dengan membuat sesuatu sebagai usaha untuk menghiburkan diri senndiri.... Dalam kedaan banyak komitmen seperti sekarang, membaca novel (satu hobi yg terpaksa dipinggirkan....) dan menonton DVD or going for cinema...bukan suatu yg efektif....justeru kegembiraan yg boleh didapati dengan tempoh masa yg cepat adalah SHOPPING!!!! Suatu terapi yg sungguh mujarab!!!! I really do like it....
  Image result for women go shops pictures

Untuk tekanan yg ku hadapi kali ini.....cuba untuk tidak terus-terusan bershopping...tambahan pula pertengahan bulan mcm nih kena fikir untuk ke 100x jika hasrat untuk bershopping tu tetiba muncul.....So, aku dapat idea untuk mewarnakan jari jemariku dengan inai mekah yg telah dihadiah oleh seorang sahabat sedikit masa lalu.....ahaks....rasanya sekilas pandang terasa manis!!! dan.....oh tidak, aku juga telah menukar beli barang kemas!!! Ini bukan shopping yang giler2...just, tetiba terasa mcm set gelang n cincin kat jari tu telah jemu dipakai...so, tukar jer la!!! lagi pulak harga yg ditawarkan juga murah dan dijamin takkan dapat kat kedai emas lain...sure!! Aarrrgghhhh...kenapa tiada satu pendekatan yang standard utk mengatasi tekanan...knp mesti berbelanja???? Knp mesti shopping???? Cuma yg pasti, sekarang aku happy......happy sgt2....



No comments:

Post a Comment