Monday, May 27, 2013

Kanak-Kanak Sebenarnya Lebih Matang Dan Ikhlas



Penceritaan untuk coretan ini timbul hasil daripada pengalaman bersama anak-anak dalam perjalanan menuju ke Ayer Keroh, Melaka. Terima kasih untuk anak2 mama yang memberikan mama ilmu pengetahun tidak formal dalam kehidupan mama.
Menangani tabiat kanak-kanak yang suka bergaduh sesama sendiri memerlukan kesabaran dan tahap diplomasi yang tinggi pada ibu bapa. Along mempunyai karektor yang tenang, pendiam, senang mengikut/diajar manakala adiknya (Angah) suka menyakat, banyak idea, mudah mempegaruhi...pendek cerita kedua-duanya sangat kontra antara satu sama lain.

 Image result for fighter kids pictures
Hendak dijadikan cerita, tabiat yang suka bergurau dengan si abang mengundang kemarahan yang sangat2 diluar jangkaan mama...Along gigit angah sampai pecah darah!!! ya Allah...dah hilang kesabarankah anak mama nih? keadaan menjadi sangat gamat dlm kereta...papa marah...mama marah...angan menangis kesakitan dan along juga hampir menitiskan airmata (...mungkin kesan dari dimarahi oleh kami berdua...) Kesudahannya along tertido dalam kesedihan...dan angah berdiam diri hampir 30minit perjalanan yang seterusnya.....

Image result for crying kids pictures
Semua diam dalam perjalanan yang masih berbaki jauh...Along terjaga dari tido selepas 30minit dan masih diam...mungkin masih teringat insiden dimarahi oleh mama dan papa...Kemudian mama dengar perbualan antara mereka:-

Angah: Along, jom kita main game?
Along: xmo la...nanti mama marah...
Angah: Mama dah xmarah dah....jom la kita main sama2...
(Along diam...)
Jom la along....kita main sama2...

Mama toleh ke belakang dan pandang kedua2nya...dalam senyum mama cakap....... 
"boleh main tp jangan bergaduh mcm tadi...kalu tak nanti mama suruh papa stop kat mana2 tinggal sorang kat situ...sapa nak kena tinggal????"

Angah: ok...angan main elok2 dgn along...

Ya Allah....dunia kanak2 tiada dendam....tiada sengketa...Malah, dalam masa xsampai 1jam semua kesakitan dan pergaduhan dengan  mudah dimaafkan dan seterusnya dilupakan...Tapi orang dewasa??? sangat sukar memaafkan...malah kalau memaafkan pun belum tentu dilupakan...lebih teruk tiada kemaafan apatah lagi melupakan!!! Dunia kita org dewasa penuh dengan dendam...hasad dengki...penuh dosa... Nauzubillah...

Seharusnya kita sebagai org dewasa, apatah lagi sebagai individu yang telah diberikan amanah untuk memegang kuasa dan seterusnya memimpin sekumpulan org yang lain...ambillah sedikit masa untuk meneliti erti kehidupan...
Perkara sekecil pergaduahan tadi mungkin tiada sekelumit makna dan biasa dipandang enteng sahaja namun sebenarnya terdapat kesimpulan dan kesudahan yang sangat menarik...khususnya bagi sesiapa yang memerhati...

 Image result for teamwork kids pictures
Kalau kita memandang ianya sebagai tiada apa2 ikhtibar, maka jadilah ianya tidak memberikan apa2 makna dalam kehidupan...tp jika sebaliknya sudah pasti kalian dapat mendapat ilmu xformal, yg tidak di ajar di sekolah mahupun university....
 Anjing dan kucing pun telah berbaik tp politician kita masih bercakaran sesama sendiri...dan meletakkan masa depan anak cucu kita sebagai 'ancaman'....


 Demi masa depan yang terus terjamin, saya mengharapkan ada penyatuan dan perpaduan antara kaum...ambillah contoh baik yang ada dalam jiwa kanak2.... tidak seharusnya kita terus berpegang dangan budaya yang menjadi pegangan kita selama berabad ini....yang tua semua betul...yang tua itu...yang tua ini....sebab kebenarannya itu semua tidak betul...!!!
Mana yang tua betul kalau asyik2 bergaduh.,..asyik2 menabur fitnah...hang kata aku...aku kata hang...ohhhhh org seperti ini sepatutnya bukan diangkat menjadi pemimpin....tapi apa yang berlaku...???? satu bangsa satu agama tp berpecah belah....!! Ini sangat2 mendukacitakan kerana yang berlaku tidak boleh dijadikan pedoman untuk kelangsungan kehidupan anak cucu kita pd masa akan datang...atas paksi ini saya mengajak kita semua untuk sama-sama mengaudit diri sendiri...anak2 dan cucu2 kita tidak perlu diletakkan dalam risiko buruk...risiko jaga2...
Kita perlukan keamanan yang berterusan... kestabilan yang berpanjangan ....Politician yang berjiwa bersih dan berhati mulia sangat diperlukan untuk dijadikan pemimpin... banyak yang perlu 'dibasuh' oleh siapa yang sedang memimpin sekarang...dan perkara yang perlu 'dibasuh' tu bukan disini untuk disenaraikan...hihihi semua sudah tahu...
Ok, mama dah semakin jauh berceloteh...apapun, Perjalanan ke Melaka memberikan kesedaran yang bukan sedikit utk mama... Ada perkara yang orang dewasa boleh dicontohi dari kanak2...
JIWA MEREKA LEBIH BERSIH ...
HATI MEREKA LEBIH MULIA...
DAN, MEREKA MEMANG LEBIH MATANG DAN LEBIH IKHLAS
BERBANDING KITA ORANG YANG DEWASA...
Terima kasih untuk along dan angah yang memberikan ilmu utk mama....

Image result for teamwork kids pictures
  


No comments:

Post a Comment