Tuesday, September 3, 2013

Alhamdulillah...aku di duga lagi....

(A Story Of Indah..)
 
 Kalau ditanya siapa yg tega diuji...? Sudah pasti semua barangkali akan menjawab TIDAK! Begitu juga mama...namun mama tiada diberi pilihan untuk menolak ketentuanNYA... Ya, mama diuji lagi...kali ini anak kecil mama, INDAH NISRINA yang ditimpa sakit. Pada awalnya maktok dan abahtok telah membawa Indah ke PKD Besut untuk mendapat rawatan dan Doc yg merawat telah berpesan agar kembali semula sekiranya panas badan tidak kebah...Pada hari kejadian, abahtok beranggapan Indah kembali sihat apabila tiada lagi tanda2 demam dan Indah beraksi macam hari2 yg biasa... Sehinggalah lebih kurang jam 10am panas badan Indah kembali mencanak....Akhirnya Indah di bawa ke Hospital Besar Jerteh untuk mendapat rawatan lanjut dan ditempatkan di Wad Kenangan (Pediatrik)
 
 
Usai mendapat berita dari maktok berkenaan kesihatan Indah yang membimbangkan mama dan papa bergegas bersiap utk pulang ke Terengganu. Masya Allah, inilah perjalanan yang paling panjang pernah mama lalui utk sampai ke sana...dengan diiringi hujan renyai dan kadangkala lebat dari Kulim hingga ke Tanah Merah, akhirnya mama tiba di hospital hampir jam 10.30mlm (bertolak jam 2.30ptg...). Nasib kami baik apabila dibenarkan oleh pengawal utk masuk ke wad...Allahuakbar, hampir menitis air mata mama saat memandang wajah nyeyakmu di samping maktok...Mama bisik ke telinga Indah yg mama dan papa dah sampai....Alhamdulillah, Indah buka mata dan mahu didukung mama... Menurut Doc, tonsil yg bengkak menyebabkan temperature badan Indah tidak menentu...Selepas 4botol air dimasukkan, demam mula kebah dan 3hr kemudian Indah dah boleh discharge... Alhamdulillah....
 
 Indah mmg rapat dengan maktok, malah mama cukup faham kalau hari pertama bahkan kadang2 hari ke dua mama sampai di kampung selalunya Indah tetap akan memilih maktok sebagai teman tidur :-). It's ok my dear, mama ok jer...Tp nak dijadikan cerita, mlm ke 2 ketika Indah di wad, mama suruh maktok balik sebab mama kesiankan maktok yg mungkin dah penat berjaga malam...so mama ambil turn...Huhuhu lebih kurang jam 3.30pagi Indah menjerit-jerit menangis memanggil "mak...mak,...." (panggilan Indah utk maktok...) Aduhai sayu juga hati mama...patutla maktok berat hati nak balik rumah...lama Indah menangis, tp akhirnya dek kerana penat Indah etrtido juga ...lega mama..kesian kat pesakit kecil yg lain yg mungkin terganggu tidurnya  dek nyaring suara mu anak...
Esoknya, belum jam 6.00pg mama dah call abahtok agar datang hantar maktok sebelum ke kedai...Nampak jer maktok seronoknya bukan main...tengok la pic kat atas tu....hurrmmmm mengada yer budak kecik nih.....!
 
 
Malam tu mama dan papa plan utk makan kat Zul Ikan Bakar (kononnya terkenal sgt la tu....) Lihat la gaya Indah, ptg td baru keluar wad, mlmnya mcm xda apa2 jer...sihat mcm biasa...mama rasa ini mesti kes demam rindu hihihihi.....Berselera Indah mkn sotong celup tepung...Alhamdulillah, semoga Indah dikurniakan kesihatan yang lebih baik hendakNYA...
 
 
Berat hati mama dan papa utk membawa Indah pulang ke Penang selepas hamper 7bln Indah dijaga Maktok....Demi Allah, perasaan semasa mengambil indah dari maktok seolah2 terkena cuka ditempat yg terluka...sgt pedih!! Bakan papa juga seboleh2 ingin melambat-lambatkan waktu bertolak kerana tidak sampai hati melihat kesedihan maktok sepanjang hari itu...Akhirnya jam 3.00ptg kami bertolak pulang ke Penang...Mama tahu maktok tersangat sedih kerana terpaksa melepaskan 'nyawanya'...dalam menahan kesedihan tersebut, mama lihat empangan airmata maktok pecah jua...bahkan mama juga turut menangis...tapi apakan daya...mama dan papa terpaksa melakukannya...
Mak, ada rezeki Indah akan kembali pada mak...In Sha Allah...
 
 Hari pertama Indah di taska juga merupakan satu cabaran utk mama...mama tggu sehinggalah Indah tertido pada jam hampir 10.30pg...bahkan ianya juga mungkin perkara baru buat Indah...dgn persekitaran baru, kawan baru, muka-muka yg baru pertama kali dilihat...hurmmmm seminggu pertama dilallui dengan penuh dgn airmata buatmu anak...It's ok syg, lama2 nanti Indah akan biasa...nasib baik juga taska ditempat kerja mama nih tidak jauh dari ofis .... apa-apa hal bolehla mama lari ke sana....

Mama harap Indah akan membesar dgn sihat dan menjadi anak yg pintar dan solehah... Tiada apa yg seorang ibu harapkan dari anak-anaknya melainkan kesejahteraan, kebahagian, kejayaan anaknya disamping kerahmatan Allah SWT jua hingga ke akhirnya....
Sesungguhnya adanya Indah disisi mama dan papa membuatkan kami semakin mengerti erti bahagia....bahagia apabila seluruh ruang rumah dipenuhi oleh hilai tawa anak-anak...

Terima kasih Ya Allah....




 

No comments:

Post a Comment