Wednesday, April 1, 2015

Aku Hanya Ingin Bebas....Ingin Terbang Lepas....

Image result for career promotion picturesWahai Allah, Bantulah hambaMU... 
Wahai Manusia, Fahami Aku.... 
Cubaan ini membelengguku....

First of all.....Sori! entry ini adalah throwback.... this is a story in year 2014.... hihihihi Namun, memandangkan mama ni tersangatlah 'bizi' makanya di bulan Mac 2015 baru sempat dinukilkan disini.... Nampak tak kat situ...kesibukan mama ni sikit lagi nak kalahkan YB...lols! Niat utk menulis kisah ni dah lama ada, namun kekangan masa dan hal-hal lain sentiasa menghalang....And, finally...this is the day....mama nk tulis panjang2.... Nak kampoi penceritaan untuk 4 bulan sekaligus hahahhahaha....

Disember 2nd - must be mama's special n happy day in year 2014 (actually, byk lagi yang lain....sj nk highlight hari tu jugak ngehngehngeh....). Alhamdulillah, selepas hampir 7 tahun menunggu...mama akhirnya mendapat kenaikan pangkat. A best chapter in my career life!!. Tiada siapa pun tahu melainkan Yang Esa, apa yang bakal kita hadapi disebalik promotion ini... Mama sendiri tidak menjangkakan yang mama akan ditempatkan jauh di Jabatan Kesihatan Negeri Perlis (JKNPs). Ini mmg cabaran yang hebat utk mama....Perjalanan mengambil masa hampir 3jam with 120km a day (return way)....wahhhhh sangat2 mencabar dan memberikan tekanan yang sangat...... (sangat apa eh?)... hanya yang mengalami akan memahami.... Subhanallah.... 3 minggu pertama... perjalanan banyak disulami air mata....mama akui mama xbiasa memandu sejauh ini...keluar dr rumah seawal jam 6.40pagi..... perlu mengisi minyak sendiri.... sekali sekali singgah utk cuci kereta sendiri....

Image result for money picturesSemuanya agak sukar pada awalnya..... 
Januari 2015 - which is memasuki bulan ke 2, mama semakin adapt dengan keadaan ini....boleh menyesuaikan diri dengan agak baik.... belajar melakukan apa jua tanpa papa....tidak lagi menjadi isteri yang disediakan semuanya oleh encik suami.... menjadi agak kuat dan lebih kental...bahkan juga menjadi kaki racing hahahahahaha.......Berulang untuk satu jarak yang agak jauh sesungguhnya memerlukan kesabaran yang tinggi, ketahanan mental dan juga fizikal yang sangat ampuh...malah juga memerlukan peruntukan yang agak besar.....walau kereta mama kecik tp tetap juga habis satu tank lebih untuk perjalanan 5 hari tu...it's cost about RM260 for fuel.... ehem.... ehem....nilai yang amat besar untuk mama (saat coretan ini ditulis). Belum masuk kira kos2 lain lagi tu.....mmg xmampu ditanggung oleh mama... 

Petikan para 4- surat permohonan tukar ke JPA, ".....Harus saya nyatakan di sini, perbelanjaan harian saya menjadi sangat tinggi dan saya sering mengalami masalah kewangan. Gaji bersih selepas tolak potongan pinjaman berbaki sebanyak RM1711.75. Dengan jumlah inilah saya perlu melunaskan perbelanjaan harian/bulanan seperti belanja dapur (RM300), yuran sekolah anak-anak (RM360), van sekolah anak-anak (RM200), utiliti – elektrik/air (RM150), minyak kereta (RM260), perbelanjaan harian sendiri (RM300), perbelanjaan harian anak-anak (RM270) dan beberapa perbelanjaan lain seperti bil telefon bimbit, yuran bulanan anak di tadika dan sebagainya. Tuan, jumlah ini sahaja sudah melebihi pendapatan saya...."


(Penulisan terus disambung pada tanggal 31/3 hihihihi...) Kita sekeluarga melalui waktu yang sangat sukar...semetelah papa masih lagi belum dikurniakan rezeki pekerjaan oleh Sang Khalid. Kehidupan dilalui dengan serba sederhana... Cakaplah, bergolok-bergadai....sampai melepaskan satu2nya Syurga Kecil Kami di Bertam Perdana juga telah mama dan papa lakukan semata-mata untuk kelangsungan hidup. Allah benar-benar menguji kita untuk kali ini....mungkin mama dan papa terlalu berleka atau juga mungkin juga teralpa dalam melaksanakan setiap amanah dan tanggungjawab yang telah Allah syariatkan sehingga kita 'diketuk' sekuat ini... Tiada siapa yang tahu melainkan Allah SWT sahaja yang mengetahui rahsia tersebut. Berbalik pada apa yang mama kena lalui...yang menjadikan kehidupan mama dalam keadaan sedikit tertekan, menghadapi perjalanan panjang dan mengambil waktu yang lama untuk melunaskan tanggungjawab mama sebagai penjawat awam.....tekanan dari aspek RM...tekanan dari aspek beban kerja yang tinggi....tekanan juga bila terpaksa tinggal bukan di rumah sendiri turut menjadi penyumbang kepada ketidakurusan hari-hari mama....  Allahuakhbar... ..dengan siapa lagi tempat yang ada untukku mengadu selainMU ya Allah....tiada saudaraku disini...anak2 terlalu kecil untuk memahami.....ditempat baru juga mama masih belum ketemui seseorang yang boleh berkongsi rasa.....akhirnya, semuanya mama telan sendirian. Mama terima dengan tabah... dengan sabar....sebab mama tahu, Allah tidak akan sesekali datangkan dugaan ini kalau mama tidak mampu tanggunginya....In Sha Allah, mama kuat.... In Sha Allah...mama boleh atasinya... 

Petikan para 5- surat permohonan tukar ke JPA, ".....Untuk makluman pihak tuan, hampir separuh dari hari-hari saya dihabiskan demi tuntutan kerja. Seawal jam 6.40 pagi saya telah memulakan perjalanan untuk ke JKNPs yang terletak 60km sehala (120km pergi-balik) dari rumah penginapan dan hampir jam 6.30 petang barulah saya sampai ke rumah. Keadaan ini amat memenatkan sehinggakan tumpuan saya terhadap keluarga terjejas. Dalam keadaan-keadaan tertentu emosi saya cepat terganggu, cepat marah dan mengalami keletihan yang melampau. Seterusnya anak-anak menjadi tempat saya melepaskan tekanan. Keadaan ini sangat memberi kesan kepada saya dan kerap kali saya terfikir saya adalah seorang ibu yang gagal. Jika keadaan ini berterusan, saya mungkin mengalami masalah tekanan/stress yang melampau dan pastinya akan menjejaskan tumpuan saya terhadap pekerjaan..."

Hidup perlu terus tanpa mengharapkan sesiapa pun memahami dan bersimpati dengan apa yang kita lalui...mama tetap akan sediakan keperluan yang terbaik untuk anak2 mama....mama akan setia disamping papa kerna cinta mama pada papa tanpa syarat...rasa cinta mama pada papa tetap sepertimana mula2 mama fallin' in love kat papa berbelas tahun yang lalu....Orang kata dalam keadaan susah baru kita kenali siapa sahabat kita yang sebenarnya...Tepat sekali!! Kawan datang...kawan pergi, tapi kawan mana yang setia bersama kita saat kita perlukan bahu untuk melepaskan lelah...saat kita perlukan telinga untuk mendengar segala luahan hati kita....saat kita perlukan sokongan dan dorongan siapakah yang berada di sisi kita?? Kawan keliling pinggang tu bila kita senang sahaja....kawan untuk berkongsi tangis??? Sendiri mau ingat....Adik beradik? Di mana adik beradik yang sedarah sedaging tu???? Allahuakhbar, tepuk dada tanya iman.... Ada yg memahami dan membantu...Terima kAsih!  Tak kurang juga yang berdiam 1000 bahasa walau kononnya hidup di dalam rumah banglo serba mewah....Masing-masing punya pendirian....punya alasan untuk setiap perbuatan yang dilakukan... semoga semuanya sentiasa dilindungi Allah SWT jua.....Kami tidak mengharapkan bantuan....usaha dan tawakkal tidak akan putus kami panjat padaNYA....Pasti, akan tiba harinya semua ini akan berakhir...akan muncul mentari untuk kembali menyinari hari kami....Doakan yang terbaik untuk kami....

Petikan para 7- surat permohonan tukar ke JPA, "....Justeru, saya mohon dengan sepenuh hati supaya pihak tuan dapat mempertimbangkan permohonan pertukaran saya ini dengan mendalam. Sekiranya berjaya tukar, sekurang-kurangkan perbelanjaan minyak dapat dikurangkan dan perbelanjaan van sekolah anak-anak tidak lagi digunakan kerana saya sendiri boleh menghantar dan mengambil anak-anak dari sekolah kerana waktu persekolahan anak-anak di SRIDA bermula jam 7.30 pagi hingga 4.30 petang setiap hari. Sekaligus, perbelanjaan bulanan dapat dikurangkan dan boleh diurus dengan lebih baik. Saya mohon agar tuan memahami dan meletakkan diri tuan dalam keadaan saya. Ianya terlalu sukar dan menuntut kesabaran dan ketahanan yang bukan sedikit. Saya tidak mahu perkara ini memberikan kesan negatif terhadap keluarga dan kerjaya saya pada masa hadapan. Perhatian mendalam dari tuan amat saya hargai..."

Perjalanan yang panjang memberi ruang dan peluang untuk mama berfikir.... Malah mama bisa berfikir untuk sesuatu perkara berkali-kali. Banyak yang ada dalam minda mama...Seperti tajuk entry ini...Mama ingin lepas....mama ingin bebas....I'm really mean it!! Mama ingin pergi jauh....BUT going WHERE??? ke mana? Banyak yang mengikat... banyak yang terikat!!! Sudahnya kebuntuan ini kekal menjadi buntu. No turning point! No exit road!!No U-turn!!! SO HOW? ===================================
Wahai Allah...bantulah kami....
Wahai manusia...fahamilah kami.....
Wahai insan-insan yang terhampir dengan kami, selami apa yg kami alami....cubalah untuk meletakkan diri kalian dalam keadaan ini...Saat itu baru kalian akan sedari dan fahami (barangkali!) apa yang kami lalui...Jangan mencemuh kami!! Jangan under-judge kami....Sebaliknya bertanyalah khabar kami......berprasangka baiklah pada setiap dugaan yang didatangkan Allah kepada kami....kerana kami juga tidak pernah berprasangka buruk untuk setiap ujian yang didatangkan Allah ini....

Buat adik-adik yang kononnya cubit paha kiri, peha kanan pun akan terasa....
Apa jua soalan kamu, 'abangmu' akan menjawab....
Apa juga yang berada dibenakmu...'abangmu' akan huraikan....
Jangan kamu termakan dan memakan setiap butir bicara yang didengari dengan mudah (dari sesiapa pun!!)...Harta yang dicanang-canang itu tidak akan dibawa ke lubang kubur....Tiada apa yang perlu direbutkan! Aku sendiri, dengan tanganku ini akan serahkan kepada kamu sekiranya itu memang milik kamu yang hak!! Tapi sebelum itu, jangan menghina...jangan mengutuk...jangan mencemuh...jangan mengungkit untuk apa jua yang telah tersurat & TOLONG jangan sekali-kali menghukum 'abangmu' seolah-olah kamu itu Tuhan!!! Jangan nanti kamu sendiri akan tergolong dalam golongan hamba-hambaNYA yang kufur nikmat...Nauzubillah. Kelak, bila Tuhan mendatangkan ujian sebesar 'abangmu'...kamu belum tentu dapat mengatasi.... Ingat, hidup adalah pusingan dalam sebuah bulatan yang dinamakan dunia...Hari ini mungkin semuanya indah dan sempurna untuk kamu...esok lusa belum tentu begitu...Hayati sedalamnya makna ayat dari Surah Al-Baqarah:216 seperti di atas. Semoga kita semua dijauhi Allah dari sifat2 kufur. In sha Allah....

Apa pun jua, masih aku ingin mengucapkan TERIMA KASIH ALLAH.

p/s: Tulisan ini penuh emosi....dengan pelbagai watak dan peranan...sebagai pekerja, sebagai kakak dan juga sebagai isteri... Luahan ini lahir dari hati yang sarat dengan 'keserabutan'! Saya merasai kecelaruan dalam entry penulisan kali ini....Plot penceritaan yang berterabur - Kesimpulannya, saya bukan seorang penulis yang kreatif hahahahaha - Kalian tidak perlu untuk memahami ok? :-)

 


2 comments:

  1. Besarnya dugaan sis... nana phm sgt situasi sis yg terpaksa menanggung kos semua tu kerana nana jgk begitu.bezanya nana single mom. Semoga sis terus tabah dan nana doakan sis berjaya tukar ke tpt yg lbh dekat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq sis nana...moga doa sis didengariNYA. Ya, hidup tetap perlu diteruskan walau apa jua halangan mendatang....

      Delete